دکتر مژده رضوانی
درمان گودی زیر چشم

معرفی ۱۰ درمان گودی زیر چشم به همراه آشنایی با علت ها

ناحیه اطراف چشم که به‌عنوان منطقه پریوکولار نیز شناخته می‌شود، اغلب اولین ناحیه صورت است که علائم گذشت سن در آن ظاهر می‌شود. گودی زیر چشم در واقع یکی از شایع‌ترین علائم پیری است که بر قسمت فوقانی صورت تاثیر می‌گذارد. بااین‌حال، مشکل اساسی ایجاد گودی زیر چشم مربوط به نازک شدن پوست در زیر آن است. این به دلیل از بین رفتن کلاژن و الاستین به‌عنوان بخشی از روند پیری طبیعی است. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ظاهری توخالی، تاریک یا در زیر چشم‌ها شود که برای افراد چندان خوشایند نیست و نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. زیرا گودی زیر چشم باعث می‌شود که فرد خسته و بی انرژی به نظر برسد.

فرم درخواست نوبت

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پاک کردن تاتو روی شانه با لیزر کیوسوئیچ

با 10 علت اصلی گودی زیر چشم آشنا شوید

پوست زیر چشم‌ها حساس‌ترین و ظریف‌ترین بخش از پوست صورت هستند و به‌راحتی می‌تواند در معرض آسیب و تغییرات قرار بگیرد. هرکسی بسته به شرایط جسمی و محیطی که در آن قرار دارد، ممکن است گودی زیر چشم را تجربه کند. دلایل مختلفی برای گودی زیر چشم وجود دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. کمبود آب؛ دلیلی مهم برای گودی زیر چشم

کمبود آب مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که یکی از آن‌ها تغییر در بافت و سلامتی پوست است. کم بودن آب  در بدن می‌تواند بر سلامتی و پوست شما تأثیر بگذارد و دلیل شکل‌گیری گودی زیر چشم باشد. با کمبود آب بدن به‌مرورزمان بافت پوست شما رطوبت را از دست می‌دهد و دیگر شفافیت و شادابی سابق را نخواهد داشت. پوست اطراف چشمان شما نازک‌تر می‌شود و بنابراین هرگونه کاهش در چاشنی سریع قابل‌مشاهده خواهد بود. در نتیجه، تاثیر کمبود آب بدن در ناحیه چشم بسیار مشهود است و چشم‌ها دچار گودی و سیاهی شدید خواهد شد.

کمتر نوشیدن آب دلیل گودی زیر چشم

2. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن می‌تواند باعث بروز گودی زیر چشم شود. زیرا نمی‌توان نقش ویتامین‌ها را در سلامت پوست و بدن نادیده گرفت. کمبود هر کدام از ویتامین‌های C، K و آهن می‌تواند باعث بروز گودی زیر چشم و هاله سیاه اطراف آن شود. در حقیقت می‌توان گفت یکی از دلایل گودی زیر چشم سوءتغذیه است. بهتر است که در رژیم غذایی روزانه خودمصرف ویتامین‌ها را مدنظر قرار دهید. زیرا تا در شادابی و سلامت پوست شما تاثیرگذار هستند.

3. پیری

پیری یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل ایجاد گودی در زیر چشم‌ها است. زیرا به‌مرورزمان با بالا رفتن سن، پوست کلاژن سازی خود را از دست می‌دهد و دیگر قدرت کشش و انعطاف‌پذیری سابق را ندارد. یکی از اولین مکان‌هایی که از بین رفتن کلاژن بیشتر در آن نمود پیدا می‌کند، نواحی زیر چشم است. به همین دلیل ممکن است پوست حساس در اطراف چشمان شما شروع به افتادگی کند و ظاهر سیاه و گودی به خود بگیرد. این حالت زیبایی چهره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حالت خستگی و افسردگی در چهره شما به وجود می‌آورد.

4. کاهش وزن

کاهش وزن شدید و رژیم‌های غذایی غیراصولی می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل گودی زیر چشم باشد. زیرا زمانی که شروع به کاهش وزن و چربی سوزی می‌کنید، چربی‌های زیر چشم نیز دست‌خوش این تغییرات قرار می‌گیرد و صورت شما باریک‌تر و رنگ پوست تیره خواهد شد. اگر به‌یک‌باره وزن زیادی را از دست بدهید، باعث ایجاد فضای خالی و گودی زیر چشم خواهد شد. همچنین با کاهش وزن رگ‌های خونی زیر چشم شفاف‌تر و برجسته‌تر می‌شود و باعث تشدید گودی زیر چشم می‌شود.

مشکل کم خوابی خانمی که دچار گودی زیر چشم می شود

5. مشکلات خواب

کمبود خواب یکی از دلایلی است که باعث به وجود آمدن گودی زیر چشم می‌شود. مشکلات مربوط به خواب و استراحت در درازمدت می‌تواند یکی از مهم‌ترین علت‌ها برای گودی و سیاهی زیر چشم باشد. اگر شما دچار کمبود خواب و مشکلاتی مانند بی‌قراری در زمان خواب باشید، چشمان شما خسته، بی‌حال به نظر خواهد رسید. افرادی که معمولاً در طول شب بیش از یک‌بار بیدار می‌شوند و یا زمان بسیاری را برای خوابیدن در رختخواب سپری می‌کنند دچار گودی زیر چشم و تغییراتی در رنگ پوست ناحیه اطراف چشم می‌شوند.

6. ژنتیک

آیا می‌دانید که گودشدن زیر چشم می‌تواند در اثر ژنتیک ایجاد شود؟ اگر دلیل مشخصی برای گودی زیر چشم‌هایتان پیدا نمی‌کنید، ممکن است تحت تاثیر ژنتیک باشد. اگر برخی از اعضای خانواده شما گودی زیر چشم دارند، ممکن است شما نسبت به یک فرد معمولی بیشتر مستعد گودی زیر چشم باشید.

7. سیگار کشیدن

وجود برخی از عادت‌های غلط در سبک زندگی افراد می‌تواند باعث گودی زیر چشم شود. یکی از این عادت‌های مخرب استعمال سیگار است. در نگاه اول شاید چنین به نظر برسد که کشیدن سیگار ارتباطی با گودی زیر چشم ندارد. ولی مصرف سیگار باعث تخریب پوست و کلاژن سازی و در نتیجه حالت ارتجاعی پوست می‌شود.

تاثیرات سیگار کشیدن در گودی زیر چشم

8. داشتن آلرژی

آلرژی یا حساسیت یکی دیگر از دلایل گودی زیر چشم است که می‌تواند شما را درگیر خود کند. حساسیت باعث می‌شود که دایره‌های سیاه و تیره در دوران چشمان شما حلقه بزند و شما را خسته‌تر نشان دهد. معمولاً افرادی که درگیر آلرژی هستند تمایل زیادی به خاراندن و مالیدن چشم‌ها دارند که در تشدید مشکلات چشمی و گودی زیر چشم بسیار تأثیرگذار است.

9. عفونت سینوس

التهاب و عفونت سینوس‌ها همچنین می‌تواند به گودی زیر چشم منجر شود؛ زیرا درد و فشار و احتقان بینی که در اثر التهاب روی می‌دهد، مشکل را بدتر می‌کند و می‌تواند شمارا بیمار، خسته و بی‌حالی به نظر برساند. بهتر است در این مواقع به پزشک مراجعه کنید و درمان‌های لازم را دریافت کنید. پس از اتمام عفونت سینوس‌ها وضعیت چشم‌های شما بهبود پیدا خواهد کرد.

10. تروما یا آسیب

یکی دیگر از علت‌های شایع در گودی زیر چشم تروما یا آسیب است. تروما می‌تواند در اثر تصادف یا جراحت، شکستگی‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی یا درگیری‌های فیزیکی باشد که برای افراد اتفاق می‌افتد. بسته به آسیبی که به چشم وارد می‌شود، تغییراتی در بافت و استخوان‌های اطراف چشم اتفاق می‌افتد که ممکن است در طولانی‌مدت باعث ایجاد گودی و تیرگی در زیر چشم‌ها شود.

نحوه تشخیص علت گودی زیر چشم به چه شکل است؟

تشخیص علت دقیق گودی زیر چشم بسیار اهمیت دارد، زیرا روند درمان و حل مشکل را آسان‌تر می‌کند. برای درمان گودی زیر چشم بهتر است که به یک پزشک مراجعه کنید تا وضعیت صورت و چشمان شما به‌طور دقیق بررسی شود. درصورتی‌که بدون آگاهی از علت برای درمان گودی زیر چشم اقدام کنید، نتیجه دلخواه را کسب نخواهید کرد. اولین قدم در هر درمانی تشخیص علت واقعی مشکل است. با انجام یک معاینه دقیق و برخی از پرسش‌ها از طرف پزشک با صرف کم‌ترین وقت و انرژی نتیجه مطلوب در درمان حاصل می‌شود. پزشک ممکن است که سوالاتی در مورد بیماری‌های احتمالی و سبک زندگی فردی و اجتماعی از شما داشته باشد. داروهایی که مصرف می‌کنید نیز می‌تواند به روند تشخیص علت گودی زیر چشم کمک کند.

درمان گودی زیر چشم با تزریق فیلر

اگر علت گودی زیر چشم ژنتیک یا ارثی باشد متأسفانه چاره جز تزریق فیلر باقی نمی‌ماند. در این شیوه درمان از طریق پرکننده زیر چشم انجام می‌شود. عموماً بدن به‌طور طبیعی اسید هیالورونیک تولید می‌کند، بنابراین پرکننده‌های پوستی HA به‌ندرت باعث عوارض جانبی شدید مانند واکنش‌های آلرژیک و التهاب پوستی می‌شوند. این‌یک مزیت بزرگ برای ناحیه ظریف زیر چشم است. این درمان غیر جراحی است و با کمترین درد انجام می‌شود. تزریق فیلر زیر چشم باعث از بین رفتن گودی در ابن ناحیه می‌شود و طراوت و شادابی را به پوست هدیه می‌کند. تزریق فیلر در عرض پانزده دقیقه انجام می‌شود و فواید آن به‌محض تزریق قابل‌مشاهده است.

تزریق فیلر برای درمان گودی زیر چشم

درمان های خانگی گودی زیر چشم

بیشترین علت‌ها در بروز گودی زیر چشم عادات و سبک زندگی غلط است که با ایجاد تغییراتی در شیوه‌های معمول و با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توان تا حد زیادی گودی زیر چشم‌ها را برطرف نمود.

۱. از بین بردن گودی چشم با مصرف آب کافی

سعی کنید در طول روز هیدراته بمانید و آب کافی استفاده کنید زیرا این موضوع تاثیر زیادی در درمان گودی زیر چشم دارد. مصرف آب کافی در طول روز برای تمامی اندام‌های بدن و به‌خصوص شادابی پوست ضروری است. شما با مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب شاهد تغییرات چشم‌گیری در درمان گودی زیر چشم خواهید بود.

۲. روغن بادام

گودی زیر چشم نشان‌دهنده این است که پوست شما از لحاظ مواد مغذی ضعیف شده است و نیاز به بهبود و درمان دارد. روغن بادام در درمان سیاهی زیر چشم بسیار موثر است. زیرا سرشار از ویتامین E است و به محو شدن تیرگی‌ها و چین‌وچروک‌های دور چشم کمک می‌کند. شما می‌توانید هر شب قبل از خواب روغن بادام را در ناحیه تیرگی و گودی چشم‌ها بمالید و پس از مدتی اثرات درمانی آن را مشاهده کنید. استفاده از روغن بادام علاوه بر درمان گودی زیر چشم باعث شادابی و روشن‌تر شدن پوست شما می‌شود و حتی در کاهش اسکارها و زخم‌های پوستی نیز بسیار مفید است.

۳. رفع گودی چشم با سیب‌زمینی

درمان گودی زیر چشم با استفاده از سیب‌زمینی یکی دیگر از روش‌های متداول است که دنبال می‌شود. دوتکه سیب‌زمینی بردارید و روزانه به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. سپس چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

استفاده از سیب زمینی زیرچشم برای درمان گودی زیر چشم

۴. چای کیسه‌ای

یکی از روش‌های درمان گودشدن زیر چشم استفاده از چای کیسه‌ای است. از چای کیسه‌ای کافئین دار مرطوب روی چشمان خود استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها به تقویت گردش خون کمک می‌کنند. می‌توانید در فواصل زمانی مختلف از آن استفاده کنید.

۵. خیار

برای درمان گودی زیر چشم با استفاده از خیار، می‌توانید آن را به ورقه‌های نازک برش داده و به مدت 30 دقیقه در داخل یخچال نگهداری کرده و سپس آن را زیر چشم‌های خود قرار دهید. به مدت یک ربع مکث داشته باشید و بعد صورت را با آب سرد شستشو دهید. اگر این کار را به مدت سه هفته به‌صورت مرتب انجام دهید تغییرات زیادی در گودی چشم‌ها مشاهده خواهید کرد.

۶. خواب با کیفیت خوب

خواب با کیفیت یک سبک زندگی درست برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها است. برنامه‌های کاری و روزانه خود را جوری تنظیم کنید که حداقل 7 ساعت خواب راحت و باکیفیت را تجربه کنید، این موضوع نقش زیادی در درمان گودی زیر چشم دارد. به‌خصوص در ساعت‌های آخر شب موبایل و وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید. این کار به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند.

خوابیدن درمان گودی زیر چشم

۷. روغن ماهی

یکی از خاصیت‌های روغن ماهی ضد التهابی بودن آن است که به همین دلیل برای درمان گودی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روغن ماهی سلول‌های آسیب‌دیده پوست در ناحیه زیر چشم را بهبود می‌بخشد. بهترین زمان استفاده از آن در ساعت قبل از خواب است. به مدت 4 هفته از روغن ماهی برای درمان سیاهی زیر چشم استفاده کنید.

۸. ترکیب آبلیمو و آب

آبلیمو را با مقداری آب ترکیب کرده و برای درمان گودشدن زیر چشم از آن استفاده کنید. این ترکیب در از بین بردن سلول‌های مرده پوست و تغییر در رنگ پوست و شفافیت آن تأثیر زیادی دارد.

۹. خراطین برای گودی چشم

روغن خراطین در ترکیبات خود دارای مقادیر زیادی ویتامین E است و به همین دلیل برای درمان گودی زیر چشم از آن استفاده می‌شود. پیش از خواب این روغن را به سیاه شدن زیر چشم بمالید و ماساژ دهید، این کار در روشن شدن پوست و بهبود شرایط آن تاثیر بسیاری دارد. پس از چند دقیقه می‌توانید زیر چشم‌ها را شستشو دهید.

آیا می‌توان از گودی زیر چشم پیشگیری کرد؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، بسیاری از علت‌های سیاهی زیر چشم به سبک زندگی و عادت‌های غلط بازمی‌گردد. با رعایت برخی از نکات ساده می‌توان از گودی زیر چشم به‌خصوص در سنین جوانی پیشگیری کرد. اگر از سیگار استفاده می‌کنید آن را ترک کنید، زیرا در بهبود شرایط پوستی شما بسیار موثر خواهد بود. سعی کنید همیشه خواب کافی داشته باشید زیرا پوست شما برای بازسازی نیاز به زمان کافی برای استراحت دارد. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف کافئین و الکل راحت باشید. این‌ها دیورتیک هستند و می‌توانند پوست شما را کم آب کنند. همچنین رطوبت پوست خود را با یک کرم دور چشم با کیفیت جبران کنید.

پاک کردن تاتو روی شانه با لیزر کیوسوئیچ
یکی از نمونه کارهای روش تکثیر کاشت مو
کبودی بعد از تزریق ژل لب برای یک زیبا جو
خانمی که دچار خشکی لب بعد از تزریق ژل لب شده است.

طراحی سایت، بهینه سازی و سئو توسط   آژانس خلاقیت کوانتا آژانس خلاقیت کوانتا هر اتفاق خوب، از یک گفتگوی ساده شروع می‌شود!